søndag den 24. juni 2012

Nyt datingkoncept?

Det er søndag formiddag i Shanghai, og min veninde og jeg er på gåtur i Renmin park.

Pludselig befinder vi os i en stor - meget stor - forsamling. Af gamle mennesker. Snakken går lystigt, de sidder alle steder, på bænke, med medbragte, klap-sammen stole. Og de knevrer lystigt. "Hvad sker der?" spørger min veninde, "er der en form for møde? Eller demonstration? Hvad er det for nogen sedler?" Vi ser os omkring og ser blandt seniorerne, en masse fint skrevne A4 ark, med fine skrifttegn, nogle steder et foto og alle steder et mobilnr. "Hvad demonstrerer de imod?" spørger hun igen.

Jeg kigger på sedlerne, staver mig gennem skrifttegne. Og ser de tydelige tegn på - datingprofiler.

Det er bedsteforældre, der mødes i Renmin park for at finde en passende partner til deres barnebarn. Unge mennesker født i 80'erne, som nu skal "afsættes", "godt i vej". Giftes.

Dating industrien er stor i Kina. Med ægteskabet som garant og omdrejningspunkt for at sikre den ældre generation økonomisk og den næste generation økonomisk - et barn med en uddannelse der giver optimale muligheder for en succesfuld karriere - er det stadig i det 21. århundredes Kina vigtigt at finde den rette partner. Dating shows kører på de kinesiske TV-kanaler og datingsites på nettet har gode dage.

Men det gamle koncept - at finde det rette match via relationer, via sin familie - er stadig i høj kurs.

Ingen kommentarer: