torsdag den 15. oktober 2009

OL Part II

OL i Beijing Part II Fredag aften 28/8 og nat og igår aftes 29/8 øvede man HELE programmet til 1. oktober på Tian Anmen. Det hele.

Og igår afstes sad jeg i min stue med professor på arkitektskolen i Århus ven og drak vin - og vi ku høre hele det nostalgiske og MEGET nationale og MEGET følelsesladede program, som de øvede på Tian anmen. Uha det bliver godt da. Masser af trommer, masser af grædende violiner og kvindelige kinesiske stemmer. Og med garanti rigtigt mange røde flag der vejrer - den rigtige vej i vinden på dagen. Det var som at høre OL, men ikke se noget.

Og hvad gør man? Jo, man lukker da bare gaderne af omkring Tiananmen og sætter en militærvagt for hver 20 meter. På begge sider af gaden da.

Spærrer vejene, ikke kun for bil trafik, men altså for al trafik. Dvs. du skal have pas, ID med - så du skal kunne dokumentere at du bor i kvarteret, for at komme ind på vejene. Ja, altså for at komme hjem hvor du bor.......fredag nat kl. 03.30 gik en ven og ned mod vores hutong og blev stoppet, 3 gange, hver gang skulle han parlamentere som en sindssyg, vi skulle undskylde, vise nøgler på vores bopæl og pas og hele svineriet og jeg var sgu taknemmelig for at følges med en mand, der er rigtigt god til kinesisk, og som også kan vise lidt kinesisk ydmyghed og huske at "bu hao yise"..(undskyld) - eller havde jeg tilbragt natten på et hotel eller på en bænk, for der er altså ikke såååå meget samarbejde..hos politiet. Og han havde kun pas, ikke bopælsid med. Og jeg havde kun fotokopier af det hele, for jeg har lige afleveret pas og id, for at få fornyet opholdstilladelse (visum) og arbejdstilladelse for det kommende år...Lige et øjeblik fik vi begge to nok af Beijing.

Og i disse dage overvejer jeg at rejse væk første uge i oktober. Vi har fri - betalt fri forstås da! Det er jo den store oktober ferie iår - men jeg orker ikke at være spærret inde i Ciqiku Hutong uden masser af bøvl bare jeg skal hente en liter mælk...Bor sådan ca. 500 meter fra pladsen, og det fint. Bare ikke når de lukker subway stationen af, afspærre veje, og ja, butikkerne lukker jo, for de har ikke så meget forretning i de dage...ca. 30-40% har været lukket denne weekend, fordi der er for få kunder...Det her bliver mere nationalt end til OL, mindst lige så mange mennesker som under OL - og mine sociale holdning rent politisk kvalificerer vist ikke til at få hverken en sidde- eller ståplads til at overvære showet 1. oktober....

Så det tegner til at jeg køber en flybillet til Hanoi og tager 5-6 dage væk fra det hele.

Min vens kone er jo gravid og har termin slut oktober. hun spurgte pænt politiet hvad hun skulle gøre i oktober når det hele gik af stablen. Politiet kom forbi vores hutong og fortalte hos det gravide par, at de altså lukker gaderne de her dage i oktober, så ingen biler kan komme ind eller i umiddelbar nærhed af vores hutong.... Men hvad nu hvis hun skulle føde, spurget hun...

Jamen, så ville de da anbefale hende - at flytte.

Jeg lader lige billedet stå et øjeblik hos jer.

Herude ved vi ikke om vi skal grine eller græde, vi vælger nok at grine lidt, og så drømme os til når det er forbi, og så er der heldigvis 10 år til den næste militærparade. Så altså, de røde faner 1. maj i Fælledparken slår som en skrædder i himmelen i forhold til hvad vi får herude snart.

Kærligst
Lena


Ingen kommentarer: