søndag den 1. november 2015

双十一: Det nye Black Friday er Singles' Day

Jeg ved godt, at "alle" taler om "Black Friday", shopping dagen der startede i USA, og som har bredt sig, også til Danmark. Black Friday - dagen efter Thanksgiving, der omtales som verdens største shopping dag, samtidigt med at dagen kicker juleshopping af, sådan for alvor, hvis nogen skulle være i tvivl om at julen nærmer sig;-)

Men altså, Black Friday er - i alle tilfælde HER hvor jeg befinder mig - so old school.
Her hedder det Singles Day, finder sted den 11. november (11.11) og er i tal - verdens største shopping dag. Bum.

Fænomenet som shopping dag er startet af Alibaba, som i dag tegner sig for omkring 80 % af al internethandel i Kina. Alibaba er børsnoteret  - på NY Stock Exchange vel at mærke - og var på det tidspunkt den største børsnotering til dato. Måske du ikke har hørt om Alibaba, eller Jack Ma, men her er navnet i samme kaliber som Bill Gates, Richard Branson og Steve Jobs.


Og Alibaba er navnet bag de største online platforme i Kina, navne som TMall og Taobao, der er synonymt med online shopping i Kina.

Om det er almindeligt at shoppe online i Kina?

Ja, det er ved at udvikle sig til en heftig konkurrent til det at handle offline, der kan synes at være mere og mere "window shopping" eller show rooms, hvor du ser, prøver og mærker varen, får inspiration - men køber den online. Simpelthen fordi det at window shoppe er en oplevelse, men det er så convenient at købe varer online, og få dem leveret til døren, ofte med små ekstra gaver, gode rabatter.

Singles' Day – Kinas største online shopping dag
Ideen med Singles Day opstod som protest mod Valentine’s Day hos studenter i Nanjing og blev sidenhen gjort til en national shoppe dag - af Alibaba. Den falder hvert år den 11. november (11.11), og er en mega shopping-dag.

På Singles’ Day blev der i 2013 omsat online for 5,75 mia. USD. På én dag. Alibaba rapporterede, at de på Singles' Day 2013 havde 402 mio. unikke besøgende på deres websites. Det er mere end en tredjedel af Kinas voksne befolkning. Og Alibaba forberedte 152 mio. pakker til forsendelse på Singles’ Day.

Jeg tror ikke, at Singles Day er slået igennem som national shoppe dag i Danmark endnu, og nogle amerikanske medier mener ikke det vil slå an i USA overhovedet. Men spørgsmålet er, om alle ikke nationale traditioner vil blive ved at komme fra USA i fremtiden...?

Alibaba Singles Day going global?

Ingen kommentarer: