torsdag den 26. januar 2017

Hvad bragte mig til Kina?

Når vi møder hinanden "her" i Kina, os danskere og udlændinge, er der ofte en forudfattet opfattelse af, at vi alle er her, fordi vi er udstationereret af en virksomhed, vi er her for at arbejde.

Det sker, at jeg bliver spurgt, hvorfor jeg er her, hvad der bragte mig hertil. Og den korte version er længslen efter den følelse, jeg fik, da jeg var her første gang i 2005 på en ferie: nysgerrigheden, eventyret, en følelse af at du er i et samfund, der er i hastig og stor udvikling, og så en følelse af at være helt - lost in translation. Du forstår ikke ret meget, eller noget som helst af det, der foregår omkring dig, og det er meget energifyldt, lidt angstprovokerende og faktisk ret befriende.

Jeg har en god veninde, Dorte, som har en blog - Familiefletninger. Her skriver hun om sit liv, "om stort og småt", som hun siger. Jeg synes nu mest, det er ret stort; interessante og relevante emner og refleksioner om livet i en familie, måske over små ting, men altid i et større perspektiv. Jeg fatter ikke, hvor hun finder tiden til at skrive på den blog, for hun har altså pænt meget at se til i sin hverdag, men hun er ret aktiv, og med at udvikle bloggen. Hun startede i januar en ny serie, "seje kvinder", og hun spurgte mig om jeg ville være med. Hendes afsæt for at kontakte mig var, at jeg i 2008 flyttede til Kina.

På Dortes blog har jeg fortalt historien om, hvad, der bragte mig til Kina, hvad der fik mig til at tage springet. Hvorfor jeg finder Kina så interessant og hvad jeg har lært i Kina. Nogle af jer kender min historie, andre gør ikke. Du kan læse min historie her.

Dortes blog rummer rigtigt mange interessante ting, så jeg kan varmt anbefale dig at tage et nærmere kig på Familiefletninger.dk!



1 kommentar:

Dorte sagde ...

Tak for de fine ord, søde Lena og tak igen for deltagelse i interview. Det var en udsøgt fornøjelse at få lov at have dig med. Kram D