fredag den 17. marts 2017

Revival for cyklen i bilernes by

Da jeg kom til Beijing første gang i 2005 var jeg overvældet over mange ting. Tætheden af mennesker i subway systemet, de enorme køer ved bustoppestederne, de kæmpestore statslige bygninger omkring Tiananmen pladsen, de mega brede boulevarder, der slår selv Paris, og mængden af cykler; her var rent faktisk store cykel P-pladser og ikke bare et par snoldede stativer. Der var så mange cykler i bybilledet dengang, at jeg fortabte mig i de cykelmasser, der ventede på grønt lys i de store lyskryds. Og i 2005 var der ikke engang mange cykler, vil de folk sige, som var der før, i 90'erne, 80'erne og før.

I mine år, slut 00'erne og 10'erne, fortrak cyklerne sig, og bilerne bredte sig i længere og længere køer på boulevarderne og ringvejene. Og de brede cyklestier - eller cykel veje - blev indtaget af utålmodige bilister, der ikke havde tid til at hænge i de stigende bilkøer. 堵车 blev et udtryk, jeg hurtigt lærte: trafik propper i et vejnet, der hastigt blev udvidet og udvidet og udvidet...Men lige lidt hjalp det. Trafik propperne, som typisk fandt sted mandag morgen og fredag eftermiddag, blev hverdagsting, samtidigt med at subway systemet blev belastet i stigende grad, for derefter at eksplodere i ringe og finurlige systemer af flere linier, der forbandt og transporterede byen i hverdagen. 

Nu er cyklen tilbage.

I flere omgang er by cykler også blevet introduceret her. Nok med lidt mere held end i København. Men alligevel er det intet mod, hvad du ser nu: oceaner af leje cykler, du kan bruge - og så stille fra dig. Uden at der er et særligt stativ. 

De kalder det bike sharing:

Du downloader en app, opretter en konto,  ind-betaler et gebyr. Hermed har du adgang til at scanne et område for ledige cykler, booke en cykel, låse den op og bruge den, efterlade cyklen andre, der hvor du ønsker at efterlade den, og betale for dit forbrug.  Et GPS system i cyklen giver dig et overblik over, hvor der er ledige cykler i området.

Alsammen - inkl. betaling for brug af cyklen - kører naturligvis via - din smartphone.

Du kan se mere om lejecyklerne her: Lejecykler

Og det fænomen har åbenbart ramt et behov i byen, der engang var berømt for sine millioner af cykler. Du ser leje cykler overalt i bybilledet, folk bruger cyklen til at komme fra A til B (og det er lige en lille smule billigere end offentlig transport). Firstmoveren på markedet har - naturligvis - allerede fået konkurrence af flere andre spillere.

Og det er jo skønt, alt andet lige. At mennesker igen begynder at bevæge sig og samtidigt sparer på benzinen i en by, hvor vi kæmper så rigeligt med luftforurening.

Ja.

Og jeg tror, der dukker nye udfordringer op. Som for eksempel parkering af de mange leje cykler. De engang så brugte cykel p-pladser skal nok på markedet igen her i byen. Og her smider vi ikke cyklerne i kanalen eller i havnen, som jeg har set det i København og Århus. Her - tager man sadlen af. Og det tjener måske det formål, at du så er sikker på at have en lejecykel hele tiden, for ingen andre gider jo tage den. For det kan da ikke være hærværk...?;-)



Ingen kommentarer: