fredag den 19. februar 2021

Corona karantæne i Kina: "Godt planlagt er halvveis gjennomført" (dag 10)

Dag 10 på karantæne hotelopholdet i Shanghai, og det går stadig godt. 

Takket være de mange gode råd, jeg har fået af venner, der har været igennem det samme nåleøje for at komme tilbage til Kina, takket været hjælpe-grupper i Wechat. Og takket være mig selv, min evne til at planlægge og strukturere min hverdag, og tænke lidt længere end bare til den næste dag. 


Men tilbage til grupperne i Wechat: Gruppen består af pt. 402 personer, hvoraf måske 5 er et fast team af hjælpende hænder, hjerner, og hjerter. De øvrige medlemmer er "rullende medlemmer" som jeg selv, der er på vej til Kina eller er i Kina i karantæne og er i gruppen frem til karantæneperioden slutter, og vi kan forlade vores karantænested. 

Her er gode råd, opbakning og søde tanker til dem, der sidder i deres hjemland og forsøger at finde den bedste vej tilbage til deres hjem i Kina, til dem der er strandet i en mellemlanding, i f.eks. Frankfurt eller Istanbul, fordi deres helbredskode ikke blev grøn efter negativ Coronatest og derfor ikke får lov lov at gå ombord i et fly med kurs mod Kina, og til dem der sidder på et karantænehotel et sted i Kina og føler savn eller er frustrerede. Eller har spørgsmål til karantæne og tiden efter.

De hjælpende hænder, hjerner og hjerter sidder klar til at besvare spørgsmål i gruppen nærmest 24/7. De finder informationer om flyaflysninger grundet positive cases (fly der bringer positive cases ind i Kina kan risikere at blive forment landing i Kina i en periode), de hjælper med at finde steder, hvor man bliver testet for antistof og Covid-19 i lufthavne rundt i verden (teststeder, der er godkendt af de kinesiske ambassader. Kina kræver pt, at du testes for begge dele ved hver landing/flyskift på din vej til Kina, så det kan være et tidskrævende og dyrt forhindringsløb, inden du når frem), de udarbejder og opdaterer guidelines for, "hvilke hoteller i Shanghai man kan ende på" (nej, du kan ikke selv vælge), de hjælper med oplysninger om priser på hotellerne og mulighed for at bestille mad og andre varer på de forskellige karantænehoteller, herunder om du kan få bestilt take-away mad leveret fra en restaurant et sted i byen til dit karantænehotel, til dit værelse (det er ikke tilfældet for mig). De laver idekataloger til, hvordan du kan underholde små børn under en karantæne, og de tilbyder links til virtuelle biblioteker med masser af e-bøger. De holder os også opdaterede om evt. ændringer i retningslinjer og krav til indrejse i Kina udarbejdet af de kinesiske myndigheder; ændringer sker løbende, som I oplever det i Danmark lige nu. De finder oplysninger på, om der har været nogle positivt testede på det fly, du er kommet med. Og det har indflydelse på dit karantæneophold og mængden af PCR tests under opholdet. De ved, hvad du skal gøre, når du udskrives fra karantænehotellet efter de 14 dage, f.eks. hvis du - som jeg - ikke bor i Shanghai. Og hjælper mig med at finde ud af, hvornår jeg kan rejse til Beijing, samt hvad det kræver. Og kan jeg blive ved. De er en overflod af venlighed, hjælpsomhed og viden. 

Mht. min tilbagerejse til Beijing, er reglen pt. den, jeg skal være i Kina i 21 dage, før jeg må rejse videre. Imellem den 14. og den 21. dag, skal jeg igen lade mig Covid-19 teste, inden jeg kan stige ombord på et fly eller et tog mod Beijing. 

Så, det er 14 dages karantæne, 7 dage på hotel og ialt 4 PCR tests - inden jeg kan starte sidste del af min tilbagerejse til mit hjem i Beijing.



Struktur - med variation

Men - tilbage til det med planlægningen og forberedelsen af de 14 dages karantæne:

Folk, der kender mig ved, der bor en lille control-freak inden i mig. De samme mennesker ved også, at jeg er struktureret, næsten så nogen kunne tro, der var noget OCD gemt et sted i mig. Jeg retter på ting, flytter ting, så de ligger "som de skal og plejer". Orden i tingene.

Jeg elsker udvikling og forandring, og samtidigt har jeg rutiner i min dagligdag, som jeg holder fast i pr. default, de giver mig en struktur og en tryghed. Alt dette har nok vist sig at være en stor styrke. Til at forberede mig på opholdet og til at overleve godt i mit eget selskab.

Gode venner, som har siddet i samme situation som jeg, har gavmildt delt deres ideer:

  • "Husk kniv og gaffel, der er kun spisepinde." - korrekt.
  • "Medbring Ajax og en engangsklarklud, du får ikke gjort rent i 14 dage." - check.
  • "Abonner på Mofibo, så du har kilometervis af bøger du kan læse eller lytte til." - god ide.
  • "Strikketøj, gerne tyndt garn og tynde pinde!" - corona-syslerier fra Danmark fortsætter her.
  • "En mobil højtaler og et Spotify abonnement, så du kan høre dejlig musik." - ja, tak!
  • "Brød, rugbrød, knækbrød og ost! For maden er ikke værd at skrive hjem om." - så sandt..
  • "Kaffe - du får ingen kaffe på et kinesisk hotel, så tag kaffe og the med." - jep, vand, kinesisk the, og drikke-yoghurt. Det er hvad du har adgang til.
  • "Pak en yogamåtte ned, så du kan lave yoga, meditere." - ja, der er ro på værelset, men indre ro er bedre. 

Så jeg har været særdeles godt forberedt til de 14+7 dage i Shanghai. Og det er jeg virkelig taknemmelig for. Maden, vi får, er naturligvis kinesisk. Det er ikke nogen overraskelse. Men den smager af det samme, 3 gange om dagen. Grønsagerne er næsten de samme med få variationer, og det dufter ens morgen, middag og aften. Efter 3 dage bad jeg om vegetarmenu i håbet om, at der ville være en større variation på grønsager. Det er blevet lidt bedre, men det er stadig ikke et lille højdepunkt, når maden leveres. Så jeg er glad for at kunne supplere med det, jeg har medbragt - ost, rugbrød, knækbrød, snacks, nudler, chokolade, nødder mv. 

Rutiner er den lim, der får tiden til at gå og dagen til at hænge sammen. 
Variation er flødeskummet, stjernedrysse, der forsøder mit ophold.

Har du læst om mennesker, der er spærrede inde gennem længere periode i fangeskab, har du hørt om vigtigheden af rutiner og struktur - ting, der gør at tiden går, at du føler, du får brugt den godt,  at du ser (synlige, fysiske) resultater af det, du gør og tiden du bruger. 

I rutinerne ligger også variationen: meditation, sjipning, yoga. Planlægning af dagens arbejde, coaching af kunder, opfølgning. Strikning, lydbøger, et afsnit af Badehotellet. Daglig forberedelse og opgaver til et coaching/mental fitness program jeg følger og er ved at blive certificeret i (positive Intelligence.com). Vask af lidt tøj. De 2 daglige temperaturer, jeg skal tage og indrapportere. Og de 3 måltider. 

Alt dette er med til at skabe struktur i mine dage og gode rutiner for krop og sjæl, professionelt som  privat. Som et struktureret menneske er det ikke svært at flytte en dagligdag ind i et lukket rum i 14 dage. Og den lukning, vi har oplevet i Danmark siden 8. december 2020 - og som blev strammet yderligere i starten af januar 2021 - har faktisk forberedt mig godt til at sidde her i mit eget selskab. En social boble på nu max. 5 personer, og med et kig tilbage på næsten et år, hvor jeg har set meget få mennesker, næsten ikke har forladt Kolding kommune, har været meget lidt på cafe, bar, restaurant, og har trasket VIRKLIGT mange kilometer i naturen med venner og familie, ja, da er "saven altså slebet" til at leve i isolation med restriktioner. Det har forberedt mig. 

Det, der for mig er vigtigt i en benhård rutine af daglige professionelle og private gøremål, er - de små luksus-oplevelser, ting der bryder rutinen og strukturen - ting, der overrasker. Igen har de mange måneder i Danmark med lukning af oplevelsesøkonomien måske hjulpet mig lidt her: jeg har lært, hvilke små ting og oplevelser, der giver mig glæde og taknemmelighed. Og jeg har lært at sætte pris på og se det skønne i selv MEGET små ting. 

Luksus i en endeløs række af dage, der flyder sammen er:

  • Et lækkert stykke chokolade til kaffen
  • Tændte elektriske fyrfadslys om aftenen
  • Skøn musik, når jeg sidder og arbejder
  • Et (lillebitte) glas vin til at fejre, at jeg er halvejs gennem mit ophold
  • En "Facetime" samtale med en god veninde eller ven, der bor her, et sted i Asien eller i Danmark
  • En morgensnak med min far
  • En ansigtsmaske
  • En sektion af Weekendavisen
  • En sjippetur
  • At skrive på min blog
  • Billederne på min telefon - alle mine gode minder fra 2020 og tiden før, da jeg kunne rejse, som jeg lystede i Asien - og minderne om endeløse somre med familien, julehygge, besøg hos venner rundt i Danmark.

En pludselig besked fra en ven, eller et lille "hep" på Facebook eller Wechat er også i min kategori af luksus. Den slags luksus har jeg heldigvis meget af. Det er jeg glad for


Disruption af rutiner

Og så gør jeg det, at jeg også bryder mine egne rutiner i løbet af dagen: ændrer rækkefølgen i mine gøremål, starter bagfra, som f.eks. i dag, hvor jeg starter dagen med at skrive mit blogindlæg - det plejer jeg at gøre om aftenen, når jeg "har fri".  Jeg tager fat i arbejdsopgaver, som jeg har skubbet på min to-do-liste igen og igen. Og laver dem nu. Og lader opgaver, som er groet fast, vente. Spiser mine nudler om morgenen og gemmer rugbrødet til frokost. Eller aften. Det kan også noget, at smide rutinerne op i luften, gribe dem og gøre noget andet. 

Struktur og variation. Taknemmelighed og belønning. Det lyder måske helligt og som taget ud af en selvhjælpsbog for personlig udvikling. Det er sandt. Det virker. For mig.   

Overskriften på mit indlæg i dag er norsk. På dansk siger vi "Godt begyndt, er halvt fuldendt". Jeg synes bare, den norske variant passer bedre til mit indlæg. Derfor :-)

God dag, "derude".

Ingen kommentarer: