lørdag den 13. februar 2021

Corona karantæne i Kina: Velkommen til et andet liv i og med Covid-19 (dag 4)

Hvordan er det mon at være i isolation, i karantæne i 14 dage? Altså, være i et værelse, du ikke må forlade. 2 uger i dit eget selskab, lige bortset fra den sociale interaktion, du kan få via vores sociale medier. Nogensinde tænkt på det? Overvejet det? Frygtet det?

Min vej fra Danmark tilbage Kina, mit hjem og min arbejdsplads de seneste 12 år, går via en hotel karantæne på 14 dage. Så her har jeg fået muligheden for at prøve det af.

Og i et land, der har håndteret COVID-19 en hel del mere konsekvent og alvorligt end andre steder i verden er det en del af den faste procedure, du skal igennem for at kunne rejse ind i Kina. Hvis du altså har eller kan få et visum og få adgang til at rejse ind. 


Kina lukkede reelt grænserne for indrejse af udlændinge i marts 2020, hvor visa blev suspenderet. De begyndte at lempe lidt på grænselukningen i juni og juli samme år, og indførte karantæne ved indrejse. Lempelsen blev øget en smule i det tidlige efterår 2020, stadig med karantæne ved indrejse. Og i februar 2021, op til det kinesiske nytår er grænserne fortsat holdt åbne, og fortsat med karantæne. På grund af den megen rejseaktivitet der normalt er i Kina under det kinesiske nytår, er der samtidigt skruet op for restriktioner og anbefalinger. Og karantæne. For at kontrollere smittetal og begrænse spredning. For at få lov at gå ombord på et fly til Kina, skal du - udover et lovligt visum - have en negativ COVID-19 test og antistof test (taget på klinikker godkendt af den kinesiske ambassade i Kbh.). Begge tests må - selvklart - ikke være mere end 48 timer gamle. Du skal uploade dine testresultater, kopi af pas og visum i et elektronisk system, så de kan godkendes af den kinesiske ambassade i Kbh. Og først og kun, når din helbredskode er grøn (godkendelse fra den kinesiske ambassade i Kbh.) og indtaster helbreds- og rejse oplysninger i et andet system og tager kopi af QR kode der genereres, får du lov at checke in med flyet mod Kina. 

Det 14 dages ophold på karantæne på hotel, skal tages for pålydende: det er isolation i et hotelværelse i 14 dage. Jeg må ikke gå ud (undtagen når jeg åbner døren for at tage et måltid mad eller skaffe mig af med med affald, 3 gange om dagen). Her er ingen slinger i valsen: det er karantæne, dvs. isolation.

Nå da, tænker nogen. Kan man så ikke lige gå en tur på gangen ind imellem? Nej.

Hvad hvis man vil ryge, kan man ikke gå ud? Nej.

Hvordan får man så frisk luft? Hvis du er heldig, har du fået et værelse, hvor vindue(r) kan åbnes. 

Jamen, hvad med rengøring af værelset? Den klarer du selv. Hvis du altså har taget rengøringsmidler med i baggagen.

Og tøjvask? Du har masser af tid til at håndvaske, hvis du har vaskepulver eller sæbe, du kan vaske i.

Men, hvad med maden, hvad nu hvis man ikke bryder sig om den? 

Bare ærgerligt. Der serveres 3 måltider om dagen. Gedigen, simpel kinesisk mad med ris, spisepinde og en plastske. Vil du hellere spise noget andet, så har du forhåbentligt pakket noget ned i din baggage. Hvis du er heldig (meget heldig), kan du bestille take-away mad, der leveres til hotellet og bringes op til din dør. Det er dog langt fra alle karantæne hoteller, der tillader det. På de fleste karantæne opholdssteder kan du købe ind online, så (måske) kan du købe noget af det, du savner (nescafe, bestik, brød, nødder, sodavand, chokolade, vin, snacks mv.)

Hm. Men hvad så med noget træning, altså motion? 

Igen er det en rigtig god ide at pakke noget ned i baggagen - en yogamåtte, et sjippetov, nogle håndvægte - alternativt kan du (forhåbentlig) købe det online og få det leveret. 

Hvis nogen tænker, at man ikke har taget COVID-19 alvorligt i Kina, så kom bare og se selv:

Ved indrejse skal du igennem en række screeninger: du skal downloade helbredsapps og registrere oplysninger om din person, dit helbred og naturligvis din rejse hertil. Hvor du har været indenfor de seneste 14 dage inden du rejste til Kina. Du får taget din temperatur. Og du bliver (naturligvis) PCR testet i lufthavnen.  Alt dette foregår i et isoleret slusesystem, hvor kun de personer, der forlader et udenrigsfly, går igennem. Alt personale bærer værnemidler. Alle holder afstand. 

Vi transporteres i en bus til et hotel. passagerer er alle kommet med det samme fly. 

Karantænen på hotellet er ikke frivillig. Den er tvungen. Og den skal tages for pålydende: ingen kan slentre over på Mac D for at købe et par burgere. 

2 gange om dagen skal vi tage vores temperatur og indrapportere den via a QR kode til et sundhedspersonale, som har checket os ind på hotellet. 

Og der følger min. endnu en PCR test, inden vi forlader hotellet. Forhåbentligt efter 14 dage. Jeg var heldig: der var ingen på flyet jeg kom med fra Kbh, der testede positivt i PCR testen. Er det tilfældet, steppes sikkerheden - naturligvis - op, og der foretages PCR tests flere gange. 

Hotellet kan du ikke vælge. Det får du tildelt. Og du betaler naturligvis selv. Også for de PCR tests og andre sundheds-checks (temperaturmålinger), som karantæne opholdet omfatter. 

Jeg er på dag 4. Det går fint. 

Men har jeg har også, som du måske kan ane, været en smule forberedt og har planlagt og købt ind derefter. 



2 kommentarer:

REMY.CREDIT sagde ...

Trenger du et lån? Send oss ??en remy.credit111@gmail.com e-post (remy.credit111@gmail.com) remy.credit111@gmail.com Hei Hvordan har du det i dag?? Trenger du et presserende lån nå innen de neste 6 timene uten stress eller forsinkelse REMY. CREDIT er her for å løse alle problemene dine i dag, vi gir lån til 2% rente og send oss ??en e-post nå for det presserende lånet dittSend oss ??en e-post email; remy.credit111@gmail.com (remy.credit111@gmail.com)
e-post email; remy.credit111@gmail.com
e-post email; remy.credit111@gmail.com
e-post email; remy.credit111@gmail.com
e-post email; remy.credit111@gmail.com
e-post email; remy.credit111@gmail.com
e-post email; remy.credit111@gmail.com
e-post email; remy.credit111@gmail.com
e-post email; remy.credit111@gmail.com
e-post email; remy.credit111@gmail.com

Laure sagde ...

Hei,
Det var fantastisk, men sant. Jeg fikk et lån på 50.000 €. Jeg er glad for å ha et lån fra en utlåner som hjalp meg med lånet mitt. Jeg har prøvd mye service, men jeg har aldri vært i stand til å få et lån fra disse tjenestene. Noen av dem ba meg om å oppfylle mange dokumenter, og det slutter ikke godt til slutt. Men jeg er glad for å møte Guro Elvenes. Jeg var i stand til å få lånet mitt på 50.000 € med en hastighet på 2%. Nå har firmaet mitt det bra, og jeg vil fortelle alle i dag fordi de er raske, pålitelige til 100% sikre. Nå refunderer jeg lånet jeg fikk Guro Finance Home. Du kan kontakte ham og ikke kaste bort tiden din. E-post: guroaletteelvenes@gmail.com