fredag den 4. april 2008

En blød landing (sådan da)

Et dejligt syn i lufthavnen i Beijing – Maggie, min kinesiske veninde – byder mig velkommen efter 9 timer i luften.

Et hurtigt check-in på det, der er et godt hotel efter kinesisk standard: masser af marmor (?), guld (?) og spejle (jow, den er god nok) i vestibulen. Knap så meget glimmer bag facaden, når du kommer ind på værelset.

Jeg tænker et øjeblik på kinesernes måde at kommunikere med os udlændinge, og det er lidt som det med marmor og guld på hotellerne: De hilser dig velkommen på engelsk, og du tænker, nå men det går da fint! Herefter slår de over i kinesisk, for deres engelsk rækker kun til de indledende fraser. Men - Vi er jo i Riget i Midten. So when in Rome….

Herefter kurs stik mod Beijing Language & Culture University (BLCU) for indskrivning. Og mit første møde med det kinesiske studiemiljø og det man i Kina kalder administration og processer.

En proceskonsulent kunne nok få et og andet vundet her, men på forunderlig vis glider det, selvom alt stort set foregår på kinesisk hvad enten vi kan 1. Intet kinesisk eller 2. Meget kinesisk. Velkomsten er den samme, ligegyldigt hvor meget og hvor lidt du kan. Men jeg tænker, at jeg kan lige så godt vænne mig til det, det er slagets gang fra nu.

Dag 1 er veloverstået.

Ingen kommentarer: